جدیدترین و آخرین اخبار داغ اجتماعی

صدور هشدار هواشناسی / بارندگی شدید در راه است

سازمان هواشناسی کشور در خصوص وقوع رگبار باران واحتمال آبگرفتگی معابر در سه استان هشدار داد.

سازمان حفاظت محیط زیست با صدور هشدار سطح  نارنجی  از افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج، وزش باد گاهی شدید شمال شرقی – جنوب شرقی با حداکثر سرعت ۱۴ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در سواحل ۱.۵ متر و دور از سواحل تا ۲ متر در استان‌های خوزستان و بوشهر در شمال و مرکز خلیج فارس از اوایل وقت دوشنبه تا بعد از ظهر سه‌شنبه ( ۲۳ تا ۲۴ مرداد) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در خلیج فارس خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و شناورهای سبک و تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک و محدودیت در فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد از رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک از یکشنبه تا دوشنبه‌ ( ۲۲ تا ۲۳ مرداد) در شمال و شرق و غرب هرمزگان و جنوب کرمان و ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه از تداوم گرادیان فشاری، وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک از دوشنبه تا سه‌شنبه ( ۲۳ تا ۲۴ مرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در فارس، شمال بوشهر، شرق و غرب کرمان، غرب سیستان و بلوچستان، یزد، شرق سمنان و سه‌شنبه در شرق کرمان، غرب سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

به این مقاله امتیاز دهید
منبع
دنیای اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا